ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR Q8 LIBERTY
CARDS
Deze
Algemene Voorwaarden regelen de rechten, verplichtingen en
verantwoordelijkheden van de Partijen met betrekking tot de levering en het
gebruik van de Kaarten en de levering en aankoop van Producten.
Deze Algemene
Voorwaarden vormen samen met het Online Aanvraagformulier, de
Aanvraagbevestiging, de Deelnamebevestiging en de eventuele Bijzondere
Voorwaarden de Overeenkomst die dienaangaande is of wordt gesloten tussen de
Deelnemer en KPB. De Overeenkomst vervangt alle voorgaande schriftelijke en
mondelinge mededelingen, afspraken en overeenkomsten met betrekking tot het
voorwerp van de Overeenkomst. De algemene en/of bijzondere
voorwaarden van de Deelnemer zijn niet van toepassing op deze Overeenkomst,
niettegenstaande enige andersluidende bepaling. Onverminderd artikel 17
(Wijzigingen), kan de Overeenkomst enkel mits akkoord van beide Partijen
schriftelijk worden gewijzigd.
Door de
aanvaarding (door middel van het aanvinken van een daartoe voorzien
aankruisvakje) van de Algemene Voorwaarden tijdens het invullen van het Online
Aanvraagformulier, en/of door een (digitale) Kaart op enige manier te
gebruiken, bevestigt de Deelnemer uitdrukkelijk de Overeenkomst te hebben gelezen,
begrepen en aanvaard, en deze na te leven. Indien Mobiel Tanken niet van bij de
aanvang van de Overeenkomst werd gekozen, gelden de relevante artikelen hiervoor
van zodra deze optie wordt opengesteld door de Deelnemer.
Kaarten
mogen enkel worden aangevraagd en gebruikt voor beroepsdoeleinden. Het is
consumenten niet toegestaan om Kaarten aan te vragen en/of te gebruiken.
1.
Definities
In de Overeenkomst hebben met hoofdletter geschreven
begrippen de betekenis zoals hieronder aangegeven behoudens
wanneer uit de context van een specifieke bepaling ontegensprekelijk blijkt dat
deze betekenis in deze bepaling niet toepasselijk is:
|
de door KPB gestuurde ontvangstbevestiging
van de aanvraag waarbij een gefinaliseerd aanvraagformulier wordt verschaft,
ingevuld met de door de Deelnemer gekozen specificaties en toepasselijke
kortingen en welke de Deelnemer dient te activeren door te klikken op de erin
voorziene link;
|
|
het addendum waarnaar verwezen wordt in onderstaand
artikel 14 en aangehecht is aan deze Algemene Voorwaarden. Dit addendum maakt
integraal deel uit van de Overeenkomst en beschrijft de
gegevensverwerkingsverplichtingen van KPB in haar rol van verwerker van
beperkte persoonsgegevens overeenkomstig de Europese Algemene Verordening
Gegevensbescherming of AVG;
|
|
dit document getiteld "Algemene Voorwaarden
voor Q8 Liberty Cards" en het aangehecht Addendum Gegevensverwerking;
|
"Beveiligingscode":
|
Een unieke en vertrouwelijk te behandelen
code van 6 cijfers met een beperkte geldigheidsduur die, naast andere
elementen, nodig is om de Q8 Liberty kaart te registreren in de Q8 smiles app en welke via het Q8 Liberty Web of de
verantwoordelijke voor het wagenparkbeheer bij de Deelnemer moet worden aangevraagd
om Mobiel Tanken mogelijk te maken. Deze code kan slechts eenmalig gebruikt
worden om de Q8 Liberty kaart te registreren in de Q8 smiles
app op één smartphone.
|
|
de bijkomende, aanvullende of afwijkende voorwaarden
die tussen Partijen worden overeengekomen en deel uitmaken van de
Overeenkomst;
|
|
de bevestiging door KPB van de aanvaarding
van de aanvraag tot het bekomen van een Kaart door de potentiële Deelnemer en
de melding van de opstart van de productie van de tankkaart(en);
|
|
de onderneming of beoefenaar van een vrij
beroep, aangeduid op het Online Aanvraagformulier;
|
"Documentatie":
|
online en/of papieren informatie die op
regelmatige basis door KPB ter beschikking wordt gesteld aan de Deelnemers
en/of Kaarthouders voor vrije consultatie door de Deelnemers en/of
Kaarthouders, en die o.a. meer informatie bevat omtrent de aanvraag en het
gebruik van de Kaart door de Deelnemers en/of Kaarthouders;
|
"E-factuur":
|
een factuur die wordt verstrekt en verzonden
in elektronisch formaat zoals bepaald door KPB;
|
E-facturatie":
|
het verstrekken van een E-factuur via
elektronische weg;
|
"Geschat Jaarlijks Volume":
|
het volume brandstoffen dat de
Deelnemer verwacht te kopen binnen een periode van één (1) jaar, zoals
aangegeven op het Online Aanvraagformulier;
|
"Gebruikersnaam":
|
de identificatiecode van een
Deelnemer nodig om gebruik te maken van de Online Diensten;
|
"Kaart":
|
de door KPB of een lid van de Kuwait
Petroleum Groep uitgegeven kaart met de naam "Q8 Liberty Card" met
het oog op de aankoop van Producten door de Deelnemer.;
|
"Kaarthouder":
|
de Deelnemer en/of elke persoon aan wie de
Deelnemer een Kaart en bijhorende PIN code heeft bezorgd en toestemming heeft
verleend de Kaart te gebruiken;
|
"Kaartlimiet":
|
de limieten van toepassing op
een Kaart wat betreft, bijvoorbeeld, de hoeveelheid Producten die per
transactie kunnen worden aangekocht, de totale hoeveelheid Producten die
binnen een bepaalde periode kunnen worden aangekocht en/of het totaal aantal
transacties dat binnen een bepaalde periode kan worden uitgevoerd;
|
"Kaart-Stoplijst":
|
de lijst van verloren, gestolen of omwille
van enige andere reden geblokkeerde Kaarten;
|
"KPB":
|
Kuwait Petroleum (Belgium) N.V., met
maatschappelijke zetel te Brusselstraat 59, bus 1, B- 2018 Antwerpen, RPR
Antwerpen (afdeling Antwerpen), BTW BE 0404.584.525;
|
"KPL":
|
Kuwait
Petroleum (Luxembourg) SA, met maatschappelijke zetel te Rue
de l' Industrie 12, L-8069 Bertrange, RCS Luxemburg B49456, BTW LU 16241579;
|
"KPN":
|
Kuwait
Petroleum (Nederland) BV, met maatschappelijke zetel te Schenkkade 50, NL-
2595 AR Den Haag, KvK 24025263, BTW NL 001250590B01;
|
"Korting":
|
de korting toegekend aan de Deelnemer zoals
bepaald in de Aanvraagbevestiging;
|
"Kredietlimiet":
|
het maximumbedrag waarvoor
Producten kunnen worden gekocht door de Deelnemer;
|
"Kuwait Petroleum Groep":
|
elke
juridische entiteit, of groep van juridische entiteiten, direct of indirect
gecontroleerd door Kuwait Petroleum Europe B.V.
|
"Mobiel Tanken"
|
optie voor de bestaande Kaarthouder om,
mits toestemming van de Deelnemer, de Q8 Liberty kaart digitaal te
registreren in de vooraf gedownloade Q8 smiles app
op 1 (één) smartphone teneinde een digitale authenticatie mogelijk te
maken voor het tanken van brandstoffen
op Q8 stations in België in een eerste fase, met mogelijke uitbreiding naar
andere landen in de toekomst. Het gebruik van een fysieke Kaart blijft steeds
mogelijk, Mobiel Tanken is dus enkel een parallelle digitale
authenticatiemogelijkheid.
|
"Online Aanvraagformulier":
|
het online
formulier dat ter beschikking wordt gesteld door KPB via http://q8liberty.q8.be teneinde
potentiële Deelnemers in staat te stellen de Kaart aan te vragen;
|
"Online Diensten":
|
Diensten verleend aan de Deelnemers via Q8 Liberty
Web;
|
"Ontgrendeling":
|
het scherm van de smartphone voor Mobiel Tanken
moet ingesteld zijn met een vergrendelscherm welk kan ontgrendeld worden met
een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Zonder beveiliging van de
smartphone met vergrendeling, is Mobiel Tanken niet mogelijk.
|
"Overeenkomst":
|
de Algemene Voorwaarden met aangehecht
Addendum Gegevensverwerking, het Online Aanvraagformulier, de
Aanvraagbevestiging, de Deelnamebevestiging en de eventueel toepasselijke
Bijzondere Voorwaarden;
|
"Partij" of "Partijen":
|
KPB en/of de Deelnemer, naargelang het
geval;
|
"Paswoord":
|
het paswoord van een Deelnemer nodig
voor de toegang tot en gebruik van Q8 Liberty Web;
|
"PIN code":
|
het persoonlijk identificatienummer dat
uniek is voor elke Kaart en dat, om veiligheidsredenen, door een
onafhankelijke derde aan de Deelnemer wordt geleverd, voor verdere verdeling
naar de Kaarthouders;
|
"Product":
|
productcategorieën of diensten zoals
brandstoffen, smeermiddelen, carwash en/of shopartikelen zoals aangeduid door
de Deelnemer op het Online Aanvraagformulier;
|
"PTI":
|
|
"PTO":
|
de afkorting
voor "payment terminal outside"
zijnde de op het voorterrein van een Verkooppunt opgestelde elektronische
betaal- en tankkaartterminal waarmee betaal- en tankkaarten kunnen worden
ingelezen;
|
"Q8 Liberty Card Support":
|
De klantendienst van Q8 Liberty met de
volgende contactgegevens: Adres: Brusselstraat 59, bus 1, B- 2018 Antwerpen; Email: [email protected];
Tel: +32 (0)3 2413730; Fax: 0032 (0)3 2413531;
|
"Q8 Liberty Web":
|
Online platform waarop de Deelnemer de
Kaarten kan beheren en transacties kan controleren;
|
"Toegangsmiddelen":
|
de Gebruikersnaam en het Paswoord;
|
"Verkooppunt":
|
een verkooppunt waar de Q8 Liberty Card kan
worden gebruikt door de Kaarthouder met het oog op de aankoop van Producten.
De lijst van verkooppunten is terug te vinden op de Website;
|
"Website":
|
http://q8liberty.q8.be;
|
"Zekerheid":
|
een
bankgarantie, borgtocht of enige andere financiële zekerheid in een door KPB
aanvaarde vorm.
|
2.
Deelneming
2.1.
Om een
aanvraag in te dienen voor het verkrijgen van één of meerdere Kaarten voor
louter professioneel gebruik dient een Online Aanvraagformulier correct en
volledig te worden ingevuld door de potentiële Deelnemer. Na het invullen en
doorzenden van het Online Aanvraagformulier dient de Deelnemer de aanvraag te
activeren door te klikken op de link in de aan de potentiële Deelnemer toegezonden
activatiemail, die wordt bezorgd op het door de potentiële Deelnemer opgegeven
emailadres. Elke aanvraag op een andere wijze dan via het Online Aanvraagformulier
wordt niet behandeld, behoudens indien KPB daar anders over zou beslissen. KPB
behoudt zich het recht voor om, naar eigen goeddunken en zonder opgaaf van
redenen, een aanvraag voor één of meerdere Kaarten te weigeren, of de ontvangst
en het gebruik van Kaarten afhankelijk te stellen van bepaalde voorwaarden
(zoals maar niet beperkt tot het stellen van Zekerheden, het bekomen van
domiciliëringsopdrachten, mandaten, enzovoort).
2.2.
De
Overeenkomst tussen de Deelnemer en KPB komt tot stand op het ogenblik van de
verzending van de Deelnamebevestiging. De optie Mobiel anken wordt geactiveerd van
zodra deze door de Deelnemer wordt opengesteld en nadat de Kaart digitaal geregistreerd
is in de Q8 smiles app op (1) één smartphone.
2.3.
De Kaart(en)
vermelden de gegevens zoals opgegeven in de Documentatie op basis van het
Online Aanvraagformulier. Per Kaart wordt aan de Deelnemer een PIN code
verstrekt, die afzonderlijk wordt opgestuurd. Kaarten en PIN codes worden enkel
verzonden naar de maatschappelijke zetel van de Deelnemer, zoals vermeld op het
Online Aanvraagformulier. De Deelnemer erkent en aanvaardt dat KPB en zijn
werknemers geen kennis hebben van de PIN codes, die door een derde partij
worden geproduceerd en verzonden. Het risico met betrekking tot de Kaarten en
PIN codes gaat over op de Deelnemer vanaf het moment van verzending door de
derde partij. De Deelnemer is verantwoordelijk om de Kaarten en PIN codes op
een veilige manier te behandelen teneinde het risico op fraude, waarvoor enkel
de Deelnemer aansprakelijk is, te beperken. Deze PIN codes van de Kaarten gelden
niet voor Mobiel Tanken, waarvoor de Ontgrendeling van de smartphone moet
worden gebruikt, namelijk de pincode van de telefoon, een vingerafdruk of
gezichtsherkenning, afhankelijk van de instellingen van de gebruikte smartphone
en zoals enkel gekend door de Kaarthouder.
2.4.
Indien de
Deelnemer bijkomende Kaarten wenst aan te vragen, dient hij hiervoor Q8 Liberty
Card Support te contacteren of dit via de Q8 Liberty Web aan te vragen. KPB behoudt
zich het recht voor om, naar eigen goeddunken en zonder opgaaf van redenen, (i)
het verzoek te aanvaarden; (ii) het verzoek te aanvaarden op voorwaarde dat
bijkomende Zekerheden worden verstrekt ter waarde van een door KPB bepaald
bedrag en/of andere bijkomende voorwaarden worden vervuld; of (iii) het verzoek
te weigeren (bijvoorbeeld indien de Deelnemer weigert om bijkomende Zekerheden
te verstrekken of aan de bijkomende voorwaarden te voldoen).
2.5.
Voor aankopen
van Producten bij Verkooppunten in België, respectievelijk Nederland en het
Groothertogdom Luxemburg, treedt KPB op als verkoper. In Nederland en het
Groothertogdom Luxemburg is KPB geregistreerd voor de BTW, waarbij
respectievelijk KPN en KPL optreden als fiscaal vertegenwoordiger namens
KPB. Facturatie gebeurt steeds door KPB (of door een derde partij die daartoe
door KPB is gemachtigd) voor de transacties verricht met de Kaart in
Verkooppunten gelegen respectievelijk op het grondgebied van Nederland en
Luxemburg
2.6.
De
Documentatie beschrijft tot welke informatie de Deelnemers en/of Kaarthouders
toegang hebben gedurende de duur van de Overeenkomst. De Documentatie maakt
geen deel uit van de Overeenkomst en kan te allen tijde worden gewijzigd door
KPB zonder kennisgevingsverplichting van KPB. Het is aangeraden voor de
Deelnemers en/of Kaarthouders regelmatig de Documentatie te consulteren ten
einde zich te vergewissen van enige wijzigingen.
3.
Rechten en
verplichtingen van de Deelnemer en de Kaarthouders
3.1.
De Kaart
geeft de Deelnemer en de door hem aangeduide Kaarthouders de mogelijkheid om de
Producten die door de Deelnemer zijn vermeld op het Online Aanvraagformulier en
door KPB zijn aanvaard, aan te kopen bij Verkooppunten in België of de Benelux,
naargelang hetgeen van toepassing is. De Kaart fungeert hierbij als authenticatie-instrument.
De digitale authenticatie voor Mobiel Tanken via de geregistreerde Kaart in de
Q8 smiles app laat in een eerste fase enkel tanken
van brandstoffen toe in België maar
wordt mogelijks later uitgebreid tot andere landen. Deze digitale authenticatie via de smartphone mag enkel
gebeuren in het voertuig, Buiten het voertuig blijft het gebruik
van smartphones op tankstations verboden. De Deelnemer verbindt zich ertoe en
maakt zich sterk dat de Kaarthouders deze verplichting zullen naleven. De
Deelnemer is verantwoordelijk voor de kosten gepaard gaand met Mobiel Tanken
zoals bv. betalende wifi verbindingen, roaming
kosten, kosten (mobiel) gegevensverbruik, enz.
3.2.
Behoudens
hetgeen is bepaald in artikel 12.3, en onverminderd enige rechten van KPB onder deze Overeenkomst of
in rechte, is de Deelnemer verplicht tot betaling van alle Producten die met
gebruik van de Kaarten zijn geleverd.
3.3.
De Deelnemer
verbindt zich ertoe en maakt zich sterk dat de Kaarthouders zijn gehouden
iedere hen verstrekte Kaart zorgvuldig te bewaren. Kaarten mogen niet onbeheerd
worden achtergelaten in voertuigen of op enige andere plaats. De PIN code mag
enkel worden gebruikt door de Kaarthouder aan wie deze werd meegedeeld, en mag
aan geen enkele andere persoon worden meegedeeld. De PIN code mag door de
Kaarthouder op geen enkele manier schriftelijk worden bewaard, en moet door de
Kaarthouder uit het hoofd worden geleerd. Hetzelfde geldt voor de ontgrendelingscode
van de telefoon voor Mobiel tanken.
3.4.
De Deelnemer
staat er jegens KPB voor in dat de betreffende Kaart op generlei wijze wordt
nagemaakt, gekopieerd of aangepast, in welke vorm dan ook. Behoudens hetgeen is
bepaald in artikel 12.3, en onverminderd enige rechten van KPB onder deze Overeenkomst of
in rechte, is de Deelnemer gehouden om elke aankoop uitgevoerd met gebruik van
een nagemaakte, gekopieerde of aangepaste Kaart te betalen.
3.5.
Een
Kaarthouder wordt geacht door de Deelnemer te zijn gemachtigd om de Kaart te
gebruiken. Naast het gebruik van een fysieke Kaart kan de Deelnemer de
Kaarthouder ook machtigen om parallel hieraan Mobiel Tanken toe te laten via de
digitale registratie van de Kaart in de Q8 smiles app
op één (1) smartphone. De Deelnemer zal hiertoe de optie Mobiel tanken zelf
moeten toelaten op het Q8 Liberty Web (www.q8libertyweb.com), de Beveiligingscode
laten genereren en deze overmaken op vertrouwelijke wijze aan de Kaarthouder
welke deze informatie kan aanvullen met de laatste 6 cijfers van de Kaart om
zodoende de Kaart in de Q8 smiles app te kunnen
registreren. De Kaarthouder zal zich voor deze optie dus voorafgaand ook dienen
te registreren in het Q8 smiles loyaltyprogramma
en de Q8 smiles app te downloaden. Om Mobiel te
kunnen Tanken dient de Kaarthouder de locatie te activeren op zijn smartphone. De
Kaarthouder zal bij Mobiel Tanken automatisch Smiles
ontvangen voor de getankte liters zoals bepaald in het Q8 smiles
programma (1 liter = 1 Smile)
De Deelnemer
is verantwoordelijk om te verzekeren dat geen enkele Kaart in het bezit blijft
van een persoon die niet langer gemachtigd is om de Kaart te gebruiken en zal
hiertoe de kaart (laten) blokkeren opdat de kaart ook inactief wordt voor
Mobiel Tanken in de Q8 smiles app . De Deelnemer
verbindt zich ertoe om elke Kaarthouder te informeren over de voorwaarden
bepaald in de Overeenkomst, verbindt zich ertoe deze na te leven en maakt zich
sterk dat de Kaarthouders de Overeenkomst naleven. De Deelnemer is aansprakelijk
voor elke inbreuk op de Overeenkomst door een Kaarthouder.
3.6.
De Deelnemer
is voor iedere verstrekte Kaart aan KPB de geldende vergoeding voor
administratiekosten verschuldigd, namelijk 12,5 EURO per Kaart. Indien, om
welke reden dan ook, een Kaart en/of PIN code dient te worden vervangen, kunnen
dezelfde kosten in rekening worden gebracht door KPB.
3.7.
Indien zich
wijzigingen voordoen in de via het Online Aanvraagformulier door de Deelnemer
verstrekte gegevens, dient de Deelnemer dit onmiddellijk schriftelijk aan KPB
te melden. Hetzelfde geldt i.v.m. wijzigingen in de domiciliëring of in
gegevens die van belang zijn voor de Zekerheid die door de Deelnemer werd
verstrekt.
3.8.
Onverminderd
het voorgaande, verbindt de Deelnemer zich ertoe Q8 Liberty Card Support
minstens vier (4) weken vooraf schriftelijk te verwittigen in geval van naams-
of adreswijziging alsook wijziging van het BTW nummer of bankrekeningnummer.
3.9.
De Deelnemer
is verantwoordelijk voor het eventueel verder tanken door een andere volgende klant,
indien de Kaarthouder het vulpistool niet goed heeft ingehaakt in de
brandstofpomp.
4.
Online
Diensten
4.1.
KPB kan de
Deelnemer toegang verlenen tot de Online Diensten. KPB behoudt zich het recht
voor om deze toegang betalend te maken.
4.2.
Het gebruik
door de Deelnemer van de Online Diensten vereist internettoegang, hardware en
software (gezamenlijk aangeduid als de "Uitrusting"). De Deelnemer is
verantwoordelijk voor de Uitrusting en
de daarmee gepaard gaande kosten.
4.3.
De Deelnemer
is verantwoordelijk voor het gebruik van de Online Diensten alsmede voor het
gebruik, de opslag en de beveiliging van informatie bekomen via de Online
Diensten. De Deelnemer verbindt zich ertoe de Online Diensten te gebruiken
conform de Documentatie en de eventuele bijkomende instructies van KPB.
4.4.
De Deelnemer
zal elke storing of slechte werking van de Online Diensten onmiddellijk melden
aan KPB van zodra de Deelnemer hiervan op de hoogte is en zal geen misbruik
maken van dergelijke storing of slechte werking.
4.5.
Onverminderd
de overige rechten van KPB onder deze Overeenkomst en in rechte, heeft KPB het
recht:
(i) in geval
van nood en/of in geval de Deelnemer in gebreke blijft deze Overeenkomst na te
leven, de toegang van de Deelnemer tot de Online Diensten geheel of
gedeeltelijk op te schorten;
(ii) de toegang
van de Deelnemer tot de Online Diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten
teneinde de Online Diensten en/of de onderliggende systemen te wijzigen met het
oog op herstelling, onderhoud en/of verbetering; en
(iii)
instructies te geven aan de Deelnemers die KPB redelijkerwijs noodzakelijk
acht.
5.
Het gebruik
van de Kaart
5.1.
Een Kaart mag
enkel worden gebruikt door de Kaarthouder: (i) om Producten aan te kopen binnen
de toepasselijke Kaartlimiet en de Kredietlimiet, onverminderd enige transactie-
of volumebeperkingen die desgevallend van toepassing zijn in het Verkooppunt;
en (ii) indien de Kaart niet is verlopen of niet tijdelijk of definitief is
geblokkeerd door KPB of de Kaarthouder, conform de bepalingen van de
Overeenkomst en in het bijzonder artikel 9. De relevante Kaartlimieten en
Kredietlimiet gelden cumulatief voor aankopen via de Kaart en Mobiel Tanken
samen.
5.2.
Op
Verkooppunten is enkel automatische acceptatie van de Kaart d.w.z. met
gebruikmaking van PTO en/of PTI toegelaten. Shopartikelen kunnen enkel met
gebruik van PTI worden aangeschaft. De Kaarthouder dient zich te identificeren
door middel van de PIN code.
5.3.
De
administratie van het Verkooppunt vormt het volledig bewijs van de
verrichting(en) en de Deelnemer aanvaardt dat als een bindend en afdoend
schriftelijk bewijsmiddel van de verrichting. Het gebruik en het leveren van de
Online Diensten kan worden bewezen door gebruik te maken van de elektronisch
opgeslagen transactielogs van de systemen gebruikt door KPB. De Deelnemer aanvaardt
de bewijswaarde van dergelijke elektronisch opgeslagen transactielogs. Voor
Mobiel Tanken op deelnemende Q8 stations kan de Kaarthouder ook een
transactieoverzicht raadplegen in de Q8 smiles app.
5.4.
Een Kaart
heeft een beperkte geldigheidsduur van maximum 48 (achtenveertig) maanden
behoudens andersluidende bepaling. De vervaldatum (maand/jaar) wordt vermeld op
de Kaart. Een Kaart is geldig tot het einde van de op de Kaart vermelde maand.
5.5.
De Deelnemer
zal automatisch een nieuwe Kaart met een geldigheidsduur van maximum 48
(achtenveertig) maanden toegestuurd krijgen tegen betaling van EURO 12,5 per
kaart behalve (i) wanneer de Deelnemer niet meer voldoet aan de voorwaarden
gesteld voor het verkrijgen van een Kaart, (ii) in geval van achterstallige
betaling, (iii) in één van de gevallen van blokkering van de Kaart of (iv)
wanneer de Deelnemer minstens gedurende de vier (4) maanden voorafgaand aan het
vervallen van de geldigheidsduur van de Kaart geen enkel gebruik heeft gemaakt
van de Kaart,. De vervallen Kaart moet bij ontvangst van de nieuwe Kaart worden
vernietigd, op de wijze zoals in artikel 13.1 is bepaald. Wanneer de Kaart wordt vervangen, dient de
kaarthouder de nieuwe Kaart met een nieuwe Beveiligingscode te registreren in
de Q8 smiles app om verder gebruik te kunnen maken
van Mobiel Tanken.
5.6.
Aankopen zijn
steeds verbonden aan de Kaart waarmee de transactie werd verricht. Een
transactie kan niet worden overgezet naar een andere Kaarthouder dan wel enige
andere derde.
5.7.
KPB heeft het
recht om te allen tijde het gebruik van de Kaart te beperken tot of uit te
breiden met bepaalde producten en diensten en daartoe een nieuwe Kaart uit te
geven. KPB is niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit zou voortvloeien
voor de Kaarthouder.
5.8.
KPB kan op
elk moment voorafgaand aan het verlopen van de geldigheidsduur van een Kaart,
de Kaartlimiet wijzigen of een Kaart opnieuw uitgeven.
5.9.
De Deelnemer
erkent dat de Producten onderworpen zijn aan wet- en regelgeving die van toepassing
zijn op de aankoop en/of het gebruik van de Producten ("Wettelijke en
Reglementaire Vereisten"), die kunnen variëren van land tot land. De
Deelnemer is als enige verantwoordelijk voor de naleving van deze Wettelijke en
Reglementaire Vereisten in de uitoefening van zijn activiteiten. De Deelnemer
verdedigt en vrijwaart Kuwait Petroleum Groep tegen eventuele schade die
voortvloeit uit of verband houdt met het verzuim van de Deelnemer en/of de
Kaarthouders om te voldoen aan deze Wettelijke en Reglementaire Vereisten.
5.10.
De Deelnemer
zal alleen zijn eigen expertise, know-how en oordeel
met betrekking tot de Producten en het gebruik door de Deelnemer ervan
aanwenden en alleen daarop vertrouwen.
5.11.
Met
betrekking tot brandstoffen gaat de eigendom van en risico's met betrekking tot
het Product over op de Deelnemer vanaf het moment dat de brandstof het
vulpistool van de pompinstallatie van het Verkooppunt verlaat.
5.12.
Op straffe
van verval dient iedere klacht met betrekking tot de Producten door de
Deelnemer binnen achtenveertig (48) uur na de aankoop van het Product te worden
overgemaakt. Elke klacht met betrekking tot een Product tijdens deze periode
zal telefonisch worden overgemaakt onmiddellijk nadat de
Deelnemer zich bewust werd van een mogelijk probleem met het Product en wordt vervolgens
schriftelijk bevestigd aan KPB binnen twee (2) uur na de telefonische melding.
De Deelnemer zal bij het contacteren van KPB, aan KPB de datum en het tijdstip
van de aankoop van het Product, het Verkooppunt waar het Product is gekocht en
het nummer van de Kaart die werd gebruikt voor de aankoop van het Product,
meedelen. De Deelnemer zal binnen zeven (7) kalenderdagen na kennisgeving
schriftelijk alle bewijsdocumenten en ander bewijs (zoals monsters) die zijn
klacht staaft, afleveren aan KPB. De Deelnemer neemt alle redelijke maatregelen
om KPB te helpen de klacht te onderzoeken. Indien de Deelnemer de termijnen
zoals uiteengezet in dit artikel niet naleeft, wordt hij geacht afstand te
hebben gedaan van zijn klacht.
6.
Toegangsmiddelen
6.1.
Algemeen
(i) De Deelnemer verbindt zich ertoe de Toegangsmiddelen te
allen tijde veilig en strikt vertrouwelijk te bewaren.
(ii) Indien KPB enige reden heeft om te vermoeden dat de
vertrouwelijkheid en/of de veiligheid van een Toegangsmiddel niet is nageleefd of
indien een Toegangsmiddel op een ongeoorloofde wijze wordt gebruikt, kan KPB,
zonder voorafgaande kennisgeving de toegang door de Deelnemer tot Q8 Liberty
Web ontzeggen (met dien verstande dat KPB geen verplichting heeft om actief
dergelijke inbreuken op vertrouwelijkheid en veiligheid te gaan monitoren).
Voor zover toegelaten door toepasselijk recht, zal Kuwait Petroleum Groep niet
aansprakelijk zijn voor schade geleden of opgelopen door de Deelnemer
voortvloeiend uit of verband houdend met enige handeling zoals vermeld in dit
artikel 6.1 (ii).
(iii) De Toegangsmiddelen mogen door de Deelnemer enkel
worden gebruikt voor die doeleinden zoals uitdrukkelijk uiteengezet in de
Overeenkomst, en voor geen andere doeleinden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
overeengekomen.
(iv) De Deelnemer is aansprakelijk voor alle schade geleden
of opgelopen door de Deelnemer, KPB, Kuwait Petroleum Groep en/of enige andere
derde partij voortkomend uit of in verband met het gebruik van de
Toegangsmiddelen en/of de Online Diensten .
6.2.
Gebruikersnamen
en Paswoorden
(i) Indien de Deelnemer een schriftelijk verzoek tot
wijziging van een Paswoord ontvangt van KPB, dan verbindt de Deelnemer zich
ertoe om onmiddellijk de betrokken Paswoorden te wijzigen.
(ii) Teneinde ongeoorloofde toegang tot Q8 Liberty Web te
vermijden, verbindt de Deelnemer zich ertoe KPB onmiddellijk schriftelijk in te
lichten omtrent het (vermoedelijk) verlies, diefstal, gebrek aan ontvangst,
inbreuk van de vertrouwelijkheid of enig (risico op) verkeerdelijk gebruik van
de Gebruikersnaam of Paswoord.
(iii) De Deelnemer verbindt zich ertoe KPB in te lichten in
geval de toegang tot Q8 Liberty Web dient te worden geblokkeerd (bv. in geval
een persoon niet langer geoorloofde toegang heeft).
7.
Kredietlimiet
7.1.
De
Kredietlimiet wordt door KPB bepaald op basis van verschillende factoren (bv.
prijs van het Product, frequentie van factureren, betalingstermijnen,
kredietwaardigheid van de Deelnemer, omvang van de gestelde Zekerheden, etc.)
en kan te allen tijde door KPB worden gewijzigd, zonder dat KPB daarvoor
redenen hoeft te geven. KPB zal de Deelnemer daarna schriftelijk op de hoogte
brengen van elke wijziging met betrekking tot de Kredietlimiet. De
Kredietlimiet geldt cumulatief zowel voor de aankopen via de Kaart als via
Mobiel Tanken .
7.2.
Bij het
vaststellen en gedurende de looptijd van de Kredietlimiet, behoudt KPB zich het
recht voor om Zekerheden te eisen van de Deelnemer. Het verstrekken van
Zekerheden heeft geen invloed op de aansprakelijkheid van de Deelnemer onder de
Overeenkomst.
7.3.
De Deelnemer
verbindt zich ertoe KPB schriftelijk te informeren over enige wijziging in zijn
activiteiten, vennootschaps- of groepsstructuur en/of Geschat Jaarlijks Volume
die een wijziging van de Kredietlimiet kunnen noodzaken teneinde een mogelijke
blokkering van de Kaarten te vermijden.
7.4.
Onverminderd
enige andere rechten van KPB onder de Overeenkomst of in rechte, indien de
Zekerheden verstrekt door de Deelnemer zijn verlopen, onvoldoende zijn geworden
of zijn ingetrokken of gewijzigd zonder KPB's
voorafgaande schriftelijke toestemming, heeft KPB het recht om naar eigen
goeddunken, na schriftelijke kennisgeving aan de Deelnemer te eisen dat de
Deelnemer onmiddellijk (a) facturen betaalt waarvan de betalingstermijn nog
niet is verlopen; (b) bijkomende Zekerheden stelt en/of bestaande Zekerheden
verhoogt; en/of (c) een wijziging van commerciële voorwaarden (zoals
betalingstermijn en Kortingen) aanvaardt. Indien de Deelnemer deze eisen niet
inwilligt, heeft KPB het recht de Overeenkomst te beëindigen conform artikel 16.2.
7.5.
Bij beëindiging
van de Overeenkomst zal KPB de Zekerheden vrijgeven op voorwaarde dat alle
verbintenissen van de Deelnemer onder de Overeenkomst werden uitgevoerd. Tot
het moment waarop de zekerheden zijn vrijgegeven, kunnen de door de Deelnemer
verstrekte Zekerheden door KPB worden gebruikt om enige bedragen door de
Deelnemer verschuldigd aan de Kuwait Petroleum Groep, te compenseren.
8.
Kortingen
en Geschat Jaarlijks Volume
8.1.
Indien
toepasselijk, worden Kortingen toegepast rekening houdend met verschillende
factoren, waaronder het volume Producten dat door de Kaarthouder wordt gekocht.
8.2.
KPB gaat op
regelmatige basis na of het eigenlijke volume Producten dat door de Deelnemer
wordt gekocht, lager of hoger is dan het Geschat Jaarlijks Volume vermeld op
het Online Aanvraagformulier. De Deelnemer erkent en aanvaardt dat KPB het
recht heeft om naar eigen goeddunken de Kortingen aan te passen, onder meer indien
de eigenlijke volumes afwijken van het Geschat Jaarlijks Volume en/of bij
schommelingen in de prijzen van de Producten.
8.3.
Tenzij anders
overeengekomen, zal KPB de Deelnemer op het adres van diens maatschappelijke
zetel informeren inzake wijzigingen aan de toepasselijke Korting, ten laatste
twee (2) weken voorafgaand aan het ingaan van de gewijzigde Korting. De
gewijzigde Korting wordt toegepast, en geacht te zijn aanvaard door de
Deelnemer vanaf de datum vermeld door KPB, tenzij de Deelnemer KPB schriftelijk
kennis geeft van zijn weigering om de nieuwe Korting te aanvaarden voorafgaand
aan de datum waarop de nieuwe Korting zou ingaan. In voorkomend geval heeft KPB
het recht om deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen zonder
kosten en/of schadevergoeding aan de Deelnemer verschuldigd te zijn.
8.4.
Deelnemer
erkent en aanvaardt dat KPB redelijke inspanningen levert om Kortingen op
zoveel mogelijk Verkooppunten toe te passen maar dat KPB niet kan uitsluiten
dat dergelijke Kortingen niet op alle Verkooppunten van toepassing zijn. De
Korting kan variëren naargelang het type Verkooppunt.
9.
Blokkering
van Kaarten
9.1.
Blokkeren op
verzoek van of door de Deelnemer:
(i) De
Deelnemer heeft het recht de Kaart te allen tijde te laten blokkeren om welke
reden dan ook. Indien een Kaarthouder niet langer gemachtigd is of een Kaart/smartphone
verloren/gestolen is, dient de Kaart zeker te worden geblokkeerd. Het blokkeren van de Kaart zorgt ook voor de
blokkering van de Kaart in de Q8 smiles app voor
Mobiel Tanken.
(ii) Het
verzoek van de Deelnemer om een Kaart te blokkeren zal telefonisch worden
ingediend bij Q8 Liberty Card Support. De contactgegevens om Q8 Liberty Card
Support daarvan op de hoogte te brengen, zijn beschikbaar op de Website en
tevens opgenomen in artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden.
(iii) Indien
het verzoek om de Kaart te blokkeren telefonisch wordt ingediend, zal de
Deelnemer aan Q8 Liberty Card Support het volledige nummer van de Kaart
doorgeven, samen met persoonlijke identificatiegegevens die Q8 Liberty Card
Support kunnen helpen de Kaart te identificeren die geblokkeerd dient te
worden. Het doorgeven van onjuiste informatie kan ervoor zorgen dat een
verkeerde Kaart geblokkeerd wordt, waardoor enkel de Deelnemer aansprakelijk
blijft voor Producten aangekocht met die Kaart, waarvan het de bedoeling was
deze te blokkeren.
(iv) Ieder
telefonisch verzoek van de Deelnemer om een Kaart te blokkeren zal daarna zo
snel mogelijk schriftelijk aan KPB worden bevestigd. Pas vanaf het moment van
ontvangst door KPB van de schriftelijke bevestiging, is de Deelnemer niet
langer aansprakelijk voor Producten aangekocht met de geblokkeerde Kaart.
(v) KPB
onderneemt redelijke inspanningen om de Kaart binnen vierentwintig (24) uur na
schriftelijk verzoek van de Deelnemer te blokkeren.
(vi) Via Q8
Liberty Web, kan de Deelnemer tevens zelf een Kaart blokkeren conform de
modaliteiten zoals beschreven in de Documentatie die aan de Deelnemer ter
beschikking wordt gesteld.
9.2.
Blokkeren op
initiatief van KPB
(i)
Onverminderd andere rechten die KPB heeft op basis van de Overeenkomst, de wet
of anderszins, heeft KPB het recht een Kaart te allen tijde onmiddellijk te
blokkeren en de teruggave ervan te vragen (en/of te weigeren om opnieuw een
Kaart uit te geven, te vervangen of te hernieuwen), indien:
§ de Deelnemer nalaat facturen te betalen uiterlijk op de
vervaldatum van de betalingstermijn;
§ de facturen van de Deelnemer betaald worden door een derde
zonder een specifieke schriftelijke overeenkomst tussen Partijen en deze derde;
§ de Deelnemer zijn Kredietlimiet heeft bereikt;
§ de Zekerheden die door de Deelnemer aan KPB werden geboden
onvoldoende zekerheid bieden, vervallen zijn, onvoldoende zijn geworden, of
ingetrokken of gewijzigd werden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van KPB;
§ in de situaties zoals beschreven in artikel 16.2;
§ frauduleus gebruik van een Kaart of elk probleem waarbij de
beveiliging van de Kaart in het gedrang komt;
§ de Kaart niet werd gebruikt gedurende een opeenvolgende
periode van twaalf (12) maanden;
§ de Kaart defect wordt bevonden;
§ drie opeenvolgende keren een verkeerde PIN code wordt
ingetoetst;
§ de Toegangsmiddelen op een ongeoorloofde wijze worden
gebruikt; en/of
§ objectief gerechtvaardigde redenen die verband houden met de veiligheid
van Mobiel Tanken in de Q8 smiles App of indien enig
niet-toegestaan of bedrieglijk gebruik van Mobiel Tanken in of van de Q8 smiles App wordt vermoed.
(ii) Het
blokkeren van een Kaart door KPB zorgt ook voor de blokkering van de Kaart in
de Q8 smiles app voor Mobiel tanken.
10.
Facturatie
10.1.
Tenzij anders
aangegeven door KPB, factureert KPB minstens twee (2) keer per maand de
Deelnemer voor de Producten die werden verstrekt via de Kaart. De op de factuur
vermelde prijzen zijn gelijk aan de officiële prijs verminderd met de eventueel
toepasselijke Korting, of de prijs van het Verkooppunt indien deze lager zou
zijn. Transacties via Mobiel Tanken worden op de factuur aangeduid met de
indicator (M) terwijl kaarttransacties worden aangegeven met de indicator (K).
10.2.
De facturen
worden door KPB opgemaakt. Voor transacties verricht met de Kaart in
Verkooppunten gelegen respectievelijk op het grondgebied van Nederland en
Luxemburg zal KPB de facturen opmaken onder vermelding van haar respectievelijk
Nederlandse en Luxemburgse BTW nummer waarbij KPN en KPL als fiscaal
vertegenwoordiger namens KPB optreden. De facturen vermelden de verstrekte
Producten en het terzake verschuldigd bedrag voor de Producten en het verschuldigde
bedrag aan BTW of het ter plaatse geldende equivalent. Het totaal te vorderen
bedrag wordt op de samenvatting vermeld in EURO.
10.3. Indien facturen via E-facturatie worden verzonden, heeft KPB
steeds het recht om papieren facturen op te stellen (i) voor aankopen in
rechtsgebieden waar E-facturatie niet is toegestaan en/of (ii) om een andere
reden naar eigen goeddunken. De Deelnemer erkent dat hij verantwoordelijk is
voor de naleving van alle wettelijke eisen van toepassing op ontvangst en
bewaring van E-facturen.
10.4.
In navolging
van artikel 10.2 aanvaardt de Deelnemer, wanneer voor E-facturatie wordt
geopteerd, dat hij geen papieren facturen zal ontvangen onder de Overeenkomst.
11.
Betaling
11.1. Betaling van de door Deelnemer verschuldigde bedragen dient
binnen 9 (negen) kalenderdagen na factuurdatum te gebeuren tenzij anders
overeengekomen.
11.2.
De Deelnemer
verbindt zich ertoe alle nodige stappen te nemen teneinde een SEPA domiciliëring
van de bedragen die de Deelnemer door het gebruik van de Kaart verschuldigd is
en zal worden, te activeren. Hij zal hiertoe aan de bank een opdracht tot een
SEPA domiciliëring geven voor betaling van de facturen en hij zal het nodige
doen opdat er op zijn bankrekening steeds voldoende dekking zou zijn. Bij
gebreke hieraan, heeft KPB het recht om deze Overeenkomst met onmiddellijke
ingang en zonder kosten en/of schadevergoeding op te zeggen.
11.3.
De Deelnemer
verbindt zich ertoe elke factuur en elke debitering grondig te controleren. De
Deelnemer heeft het recht gedurende 5 (vijf) werkdagen na de factuurdatum per
aangetekend schrijven bezwaar aan te tekenen. Bij gebreke aan een dergelijk
bezwaar binnen deze termijn wordt de Deelnemer geacht de juistheid van de
vermelde bedragen onherroepelijk en volledig te hebben aanvaard. Indien ingevolge
een dergelijk bezwaar blijkt dat een factuur (en de daarop volgende debitering)
een onjuist bedrag bevat, zal dit bedrag door KPB worden gecorrigeerd.
11.4.
Indien de
Deelnemer in gebreke blijft tijdig het door hem verschuldigde bedrag te
betalen, dan is KPB gerechtigd, onverminderd de overige rechten van KPB onder de
Overeenkomst of in rechte, om de Deelnemer de interest op achterstallige
betalingen aan te rekenen aan een tarief gelijk aan 10% per jaar, gerekend
vanaf de vervaldatum van de betaling tot en met de dag van betaling zonder dat
ingebrekestelling zal zijn vereist. KPB heeft het recht het verschuldigde
bedrag te verhogen met invorderings- en eventuele andere inningskosten.
Onverminderd de voormelde interest op achterstallige betalingen zullen de bedragen
van de facturen die op hun vervaldatum onbetaald bleven, zonder dat
ingebrekestelling zal zijn vereist, verhoogd worden met 10% met een minimum van
EURO 150,-- als vast aangenomen schadevergoeding, eventuele gerechtskosten niet
inbegrepen.
11.5.
KPB is te allen
tijde gerechtigd de bedragen die zij op welke grond dan ook van de Deelnemer
kan vorderen, zonder meer te compenseren met de bedragen die KPB of enig ander
lid van de Kuwait Petroleum Groep, aan de Deelnemer is verschuldigd.
12.
Verlies –
diefstal – misbruik - aansprakelijkheid
12.1.
Bij verlies,
diefstal, ernstig risico op misbruik of misbruik van een Kaart (fysiek dan wel
via de Q8 smiles app) en/of PIN code waaronder tevens valt
misbruik met een gekopieerde Kaart, alsmede indien een Kaart niet binnen
één (1) week na ontvangst van het Online Aanvraagformulier en/of van de
aanvraag van een Kaart door de Deelnemer werd ontvangen, dient dit onmiddellijk
te worden gemeld aan Q8 Liberty Card Support, telefonisch, via fax of via
email. Deze mededeling dient onverwijld per aangetekend schrijven te worden
bevestigd waarbij tevens een nieuwe Kaart kan worden aangevraagd. KPB heeft in
de eerder genoemde gevallen het recht te weigeren een nieuwe Kaart ter
beschikking te stellen van Deelnemer. Diefstal of misbruik van de Kaart dient
tevens onmiddellijk bij de bevoegde politiediensten te worden aangegeven en de
Deelnemer zal het nummer van het proces-verbaal zo snel mogelijk doorgeven aan KPB
alsook, indien toegelaten, een kopie van dit proces-verbaal.
12.2.
Bij verlies,
diefstal, ernstig risico op misbruik of misbruik van een Kaart (fysiek dan wel
via de Q8 smiles app) en/of PIN code tijdens het weekend of na de werkuren
dient de Deelnemer deze onmiddellijk via het Q8 Liberty Web te blokkeren.
12.3.
De Deelnemer
blijft aansprakelijk voor de betaling van alle met de Kaart uitgevoerde
verrichtingen, dit echter niet langer dan 24 uur bij verrichtingen binnen België
en 48 uur bij verrichtingen buiten België, na ontvangst van de fax, het
aangetekend schrijven of de email vermeld in de artikelen 12.1 en 12.2 door KPB.
12.4.
Ieder
misbruik of gebruik van de Kaart (fysiek
dan wel via de Q8 smiles app) of PIN code, waaronder
tevens valt gebruik of misbruik van een door wie dan ook gekopieerd, gestolen
of verloren exemplaar van de Kaart, komt in de periode waarin Deelnemer de
Kaart in gebruik heeft, en nog geen melding is gedaan aan KPB als bedoeld in de
artikelen 12.1 en 12.2, volledig voor rekening en risico van de Deelnemer. De bewijslast
van eventueel misbruik ligt volledig bij de Deelnemer. KPB sluit elke
aansprakelijkheid jegens de Deelnemer voor gebruik van de Kaart of een
gekopieerd exemplaar daarvan en/of de PIN code door anderen dan de Deelnemer
uit.
12.5.
De Deelnemer
zal KPB onverwijld alle gevraagde en nuttige informatie verstrekken omtrent de
toedracht van de in artikelen 12.1 en 12.2 genoemde omstandigheden en KPB volledige medewerking verlenen.
12.6.
De
maximumtermijn van respectievelijk 24 en 48 uur zoals vermeld in artikel 12.3, geldt niet in geval van opzet, bedrog of grove nalatigheid van
de Kaarthouder. Als grove nalatigheid wordt onder meer, maar niet uitsluitend
beschouwd: het niet gescheiden bewaren van de Kaart of de PIN code, het
schriftelijk bewaren van de PIN code, afwezigheid van de nodige maatregelen om
de vertrouwelijkheid van de PIN code of ontgrendelingscode te bewaren, het aan onbevoegden meedelen van de PIN code of ontgrendelingscode,
het niet tijdig waarschuwen van KPB en de bevoegde politiediensten bij verlies,
diefstal, ernstig risico op misbruik of effectief misbruik van de Kaart (fysiek
dan wel via de Q8 smiles app) en/of PIN code en het onbewaakt achterlaten van de Kaart in
voertuigen of op andere plaatsen.
13.
Teruggave van
Kaarten – aansprakelijkheid
13.1. De Kaarten blijven eigendom van KPB. Na de beëindiging van
deze Overeenkomst dient de Deelnemer binnen 48 uur alle hem ter beschikking
gestelde Kaarten, in tweeën geknipt, en bij aangetekende brief terug te zenden
naar KPB, afdeling Q8 Liberty Card Support. Ook bij beëindiging van het recht
van gebruik van één of meerdere Kaarten, om welke reden ook, dient de Deelnemer
binnen 48 uur de desbetreffende Kaarten, in tweeën geknipt, en bij aangetekend
schrijven terug te zenden naar KPB, afdeling Q8 Liberty Card Support. Een teruggevonden
Kaart, die door de Deelnemer als verloren of gestolen werd opgegeven, moet op
dezelfde wijze, naar KPB worden gezonden.
13.2.
Onverminderd
artikel 12.3, blijft de Deelnemer onbeperkt aansprakelijk voor de gevolgen van
gebruik of misbruik van alle Kaarten tot op het ogenblik van ontvangst door KPB
van de in tweeën geknipte Kaarten.
14.
Verwerking van persoonsgegevens
Van
toepassing op alle personen van wie persoonsgegevens verwerkt worden (mogelijke
Deelnemers, vertegenwoordigers van de Deelnemer en/of de Kaarthouders, ook "betrokkenen"
genoemd in gegevensbeschermingswetgeving)
14.1. Wat persoonsgegevens betreft die worden
verstrekt door de Deelnemer zonder vennootschap met rechtspersoonlijkheid, de
vertegenwoordigers van de Deelnemer en/of Kaarthouders, of die anderszins
verzameld worden door KPB in haar hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke
en geregistreerd worden in gegevensbanken of anderszins onder de
verantwoordelijkheid van KPB vallen en door haar verwerkt worden, verbindt KPB
zich ertoe om de toepasselijke gegevensbeschermingswetgeving na te leven met
betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
14.2. KPB zal de persoonsgegevens verwerken in
haar hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke. De Deelnemer is en blijft
te allen tijde volledig verantwoordelijk voor de eigen verwerking van
persoonsgegevens van Kaarthouders voor eigen doeleinden. De diensten die onder
het toepassingsgebied van deze Algemene Voorwaarden vallen, worden samen met
een online platform aangeboden aan de hand waarvan verdere informatie kan
worden verzameld. KPB verwijst naar het privacybeleid
op het online platform voor verdere informatie.
14.3. Onder welbepaalde voorwaarden, hebben
Deelnemers, vertegenwoordigers van de Deelnemer en Kaarthouders rechten die
verband houden met hun persoonsgegevens. Ze kunnen KPB om informatie vragen
over persoonsgegevens die verband houden met hen en kunnen vragen om inzage in
hun persoonsgegevens. Waar nodig, kunnen ze verzoeken om onjuiste of
onvolledige gegevens te laten aanpassen. Ze kunnen ook verzoeken om
persoonsgegevens te wissen, om een bepaalde verwerkingsactiviteit met de
persoonsgegevens stop te zetten en kunnen in specifieke omstandigheden hun
toestemming intrekken, wat mogelijk een (beperkte) impact heeft op het gebruik
van de Q8 Liberty Card & diensten. Ze kunnen ook een kopie van bepaalde
persoonsgegevens vragen in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare
vorm (overdraagbaarheid). Ze mogen verzoeken om deze rechten uit te oefenen
door een schriftelijk verzoek, dat ondertekend en gedateerd is, te versturen
naar [email protected].
Deelnemers, vertegenwoordigers van de Deelnemer en Kaarthouders kunnen ook een
klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit.
14.4. KPB kan de persoonsgegevens van
Deelnemers, vertegenwoordigers van de Deelnemer en Kaarthouders delen met
bedrijven binnen de Kuwait Petroleum Groep. KPB kan ze ook delen met derden met
inbegrip van (i) overheden of andere derden na het verzoek van een overheid,
wanneer dat wettelijk verplicht is, of wanneer dat nodig is om personen te
identificeren, te contacteren of gerechtelijke procedures tegen hen in te
leiden, (ii) derden aan wie KPB haar business of activa geheel of deels zou
kunnen verkopen of overdragen waarna vertegenwoordigers van de Deelnemer en
Kaarthouders de derde zullen kunnen contacteren voor vragen over de verwerking
van hun gegevens; (iii) derden die opslagdiensten verlenen (iv) dienstverleners
die IT-ondersteuning bieden en (v) derden die administratieve diensten en
communicatiediensten verstrekken of de transacties beheren voor rekening van KPB
met inbegrip van de bedrijven die de Kaart en de PIN correspondentie produceren
en verzenden en/of de dienstverleners met betrekking tot (elektronische)
facturatie en/of, al naargelang van het geval, met betrekking tot het beheer
van (marketing)acties, die de gegevens verzamelen en/of verwerken op instructie
van KPB voor de hierboven vermelde doeleinden alsook aan gerechtsdeurwaarders en/of advocaten.
14.5. Persoonsgegevens van Deelnemers,
vertegenwoordigers van de Deelnemer en Kaarthouders kunnen worden doorgegeven naar
een land buiten de Europese Economische Ruimte dat, overeenkomstig de
toepasselijke gegevensbeschermingswetgeving, niet geacht wordt om passende
bescherming te bieden met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en
het vrije verkeer van die gegevens. KPB zal er alsdan voor zorgen dat passende
beveiligingsmaatregelen en controles worden ingevoerd en dat die doorgiften plaatsvinden
overeenkomstig de toepasselijke gegevensbeschermingswetgeving en -regelgeving.
KPB implementeert een gegevensoverdrachtsovereenkomst
tussen de relevante groepsentiteiten, die gebaseerd is op de
standaardcontractbepalingen van de Europese Commissie en gebruikt, waar nodig, dezelfde
standaardcontractbepalingen met derden die voor haar rekening verwerken.
14.6. Persoonsgegevens van de Deelnemer,
vertegenwoordigers van de Deelnemer en Kaarthouders zullen worden bewaard
gedurende een termijn die gebaseerd is op die van de Overeenkomst, de
toepasselijke verjaringswet, of bewaarvoorschriften uit een document in het
kader van een gerechtelijke procedure, verhoogd met de termijn die nodig is
voor het vernietigingsproces.
Deelnemer of vertegenwoordigers van de Deelnemer
14.7. KPB mag de volgende persoonsgegevens
verzamelen van de Deelnemer of van de vertegenwoordigers van de Deelnemer:
contactgegevens
met inbegrip van naam, telefoonnummer, e-mailadres, indien van toepassing een
nummer voor handelsdoeleinden (bv. inschrijvings- en/of btw-nummer) van een
Deelnemer zonder vennootschap met rechtspersoonlijkheid, evenals gebruikelijke
gegevens over het beroep en de beroepsactiviteit. KPB zal tijdens het
bestelproces vragen om een kopie van de voorzijde van de identiteitskaart van een
bestuurder/zaakvoerder op te laden die officieel gemachtigd is om de Deelnemer
te vertegenwoordigen.
14.8. KPB zal de persoonsgegevens van de Deelnemer en de
vertegenwoordigers van de Deelnemer verwerken om deze Overeenkomst uit te
voeren en te beheren en om contact te onderhouden met de Deelnemers of
vertegenwoordigers van de Deelnemer in dat verband. Op basis van het gerechtvaardigd
belang van KPB en haar handelspartners, kan KPB hun persoonsgegevens verwerken
voor marketingdoeleinden en/of voor een kredietcontrole. De Deelnemer of
vertegenwoordigers van de Deelnemer kunnen te allen tijde KPB vragen om
kosteloos te worden uitgesloten van de marketinglijst(en) indien zij geen
berichten wensen te ontvangen in de context van direct marketingcampagnes.
14.9. Het is de verantwoordelijkheid van de Deelnemer om ervoor te
zorgen dat hij alle voorafgaande, individuele en nodige toestemmingen,
goedkeuringen en machtigingen ontvangen heeft van vertegenwoordigers van de
Deelnemer en Kaarthouders en dat hij deze personen geïnformeerd heeft om
dergelijke verwerking van persoonsgegevens door KPB mogelijk te maken
overeenkomstig deze bepaling. De Deelnemer zal KPB vrijwaren tegen, behoeden en
vergoeden voor alle verliezen die voortvloeien uit of verband houden met het
verzuim van de Deelnemer om alle individuele en nodige toestemmingen en
goedkeuringen te verkrijgen.
Kaarthouders
14.10. KPB kan de volgende persoonsgegevens van de Kaarthouders
verzamelen: naam, telefoonnummer, e-mailadres, adres, de nummerplaat en het
verwachte consumptiegedrag. Als een sub-account wordt gemaakt voor de
Kaarthouder op het onlineplatform, zal de Kaarthouder een gebruikersnaam en een
wachtwoord voor het portaal ontvangen van KPB. Dit wachtwoord moet door de
Kaarthouder moet worden gewijzigd.
14.11. KPB kan de persoonsgegevens van Kaarthouders verwerken om
haar diensten te verrichten en om marketingberichten te versturen op basis van
het door KPB nagestreefde gerechtvaardigde belang, in het bijzonder haar
economische, commerciële en financiële belangen, de bedrijfscontinuïteit, de
veiligheid en vertrouwelijkheid over informatie en producten en de beveiliging
van digitale en fysieke infrastructuur.
14.12 KPB zal de persoonsgegevens
van Kaarthouders verwerken voor de volgende doeleinden:
(a) voor
klantenbeheer (bijvoorbeeld voor het uitreiken van facturen, voor het
uitwisselen van brieven in de context van de contractuele relatie met de Deelnemer,
voor invoering in private bestanden, om misbruik en fraude te voorkomen, in
geval van betwistingen);
(b) om de
Overeenkomst na te leven en de Kaarten en Diensten in de context van de
Overeenkomst te verstrekken;
(c) voor de
preventie van en het onderzoek naar misbruiken en fraude (met inbegrip van de
doorgifte van gegevens aan de met vervolging belaste autoriteiten);
(d) voor statistische
doeleinden in verband met het gebruik van de Kaarten en Diensten.
14.13. Verkooppunten
mogen bewakingscamera's gebruiken. Beelden van bewakingscamera's worden
opgenomen, verwerkt en opgeslagen overeenkomstig de toepasselijke wetgeving en
worden gebruikt voor de volgende doeleinden: (i) bewaking
(veiligheidsobjectief) en toezicht, met inbegrip van preventie, de
totstandkoming of het opsporen van misdrijven of andere schendingen en ook om
de schuldigen, getuigen of slachtoffers te identificeren zoals de identificatie
van personen die betrokken zijn bij frauduleus gebruik van Kaarten en systemen,
overlast, douane- en accijnszaken en/of (ii) personen of gebeurtenissen die
schade berokkenen aan de eigendom van leden van de Kuwait Petroleum Groep en/of
(iii) voor technische / operationele verificaties. De Deelnemer zal elke
Kaarthouder tijdig op de hoogte stellen van dergelijk cameragebruik.
14.14. In
sommige gevallen kan KPB ook de persoonsgegevens van de Kaarthouders verwerken
op instructie van de Deelnemer, onder meer om tankkaarten aan te maken en
bijvoorbeeld de naam van de Kaarthouder op de kaart te zetten, om deze gegevens
van de Kaarthouder te hosten en ter beschikking te stellen via het online
platform aan de vertegenwoordigers van de Deelnemer en/of de Kaarthouders als
de Deelnemer deze optie kiest, en om de kaarten te verdelen. KPB zal om die
reden de persoonsgegevens verwerken in haar hoedanigheid van verwerker en
verwijst naar het aangehecht Addendum Gegevensverwerking voor de verdere
beschrijving van de contractuele verplichtingen tussen de Deelnemer en KPB.
14.15. Wanneer de Kaarthouder
gebruik wenst te maken van de optie Mobiel tanken in de Q8 smiles
app, zullen hiervoor ook de locatiegegevens van de Kaarthouder worden verwerkt
door KPB. Deze verwerking van locatiegegevens is noodzakelijk voor de dienst
Mobiel Tanken. Deze locatiegegevens zullen niet verder worden verwerkt voor
andere doeleinden.
15.
Aansprakelijkheid
15.1.
Tenzij
wettelijk niet toegelaten en zonder afbreuk te doen aan artikel 15.2, is KPB niet
aansprakelijk voor enige schade geleden of opgelopen door de Deelnemer, die
voortvloeit uit of verband houdt met:
(b)
enige
handeling, opzet, nalatigheid, fout of verzuim van onafhankelijke
contractanten, tussenpersonen, partners en agenten van de Kuwait Petroleum
Groep of hun werknemers;
ongeacht of de oorsprong van de
schade contractueel dan wel extracontractueel van aard is.
15.2.
Niets in de
Overeenkomst sluit de aansprakelijkheid van de Kuwait Petroleum Groep uit, of
beperkt deze, voor bedrog of opzet.
15.3. Zonder afbreuk te doen aan artikel 15.2, is KPB niet
aansprakelijk voor indirecte of directe schade ontstaan door, verband houdende
met of voortvloeiende uit de storing van de PTO en/of PTI, de niet of niet
juiste werking van de pompen of andere verdeelinstallaties, beschadiging of
enige andere vorm van niet-aanvaarding van de Kaart die het afleveren van Producten
geheel of gedeeltelijk onmogelijk zouden maken of het gebruik van de Kaart.
15.4.
Zonder
afbreuk te doen aan artikel 15.2, is KPB is niet aansprakelijk voor:
(a)
enig
verlies van gegevens of schade aan of wijziging van de uitrusting van de Kaarthouder
waaronder (maar niet beperkt tot) het mobiel toestel van de Kaarthouder, als
gevolg van de installatie, upgrade, update of het gebruik van de Q8 smiles app;
(b)
het
tijdelijk niet beschikbaar zijn, de opschorting, onderbreking of vertraging van
de Q8 smiles app als gevolg van onderhoudswerken,
defecten, overmacht of gebeurtenissen buiten de redelijke controle van KPB;
(c)enige moeilijkheid of onmogelijkheid om de Q8 smiles
app te downloaden of toegang te krijgen tot de inhoud ervan of enige andere
communicatie systeemfout die ertoe kan leiden dat de Q8 smiles
app niet beschikbaar is;
(d)
enige
schade die door de Kaarthouder kan geleden worden als gevolg van het niet
beschikbaar zijn van websites of informatie van derde partijen, opgenomen als
hyperlink in de Q8 smiles app, of als gevolg van de
onjuistheid, onvolledigheid of het niet accuraat zijn van de informatie
verstrekt door derde partijen, noch kan dergelijke externe informatie
aanleiding geven tot enige verbintenis in hoofde van KPB;
(e)
enige
directe of indirecte schade als gevolg van of met betrekking tot de (slechte)
werking van het mobiel toestel van de Kaarthouder, of met de
telecommunicatiediensten, of soft- of hardware van een derde partij;
(f) enige directe of indirecte schade als gevolg
van het onderscheppen van het mobiel toestel (waarop de Q8 smiles
app werd geïnstalleerd) van de Kaarthouder door een derde partij;
(g)
enige
schade van welke aard dan ook als gevolg van het onrechtmatig gebruik van de Q8
smiles app.
15.5. Zonder afbreuk te doen aan artikel 15.2, is KPB niet
aansprakelijk voor indirecte, bijzondere, incidentele of afgeleide schade van
welke aard ook inclusief, maar niet beperkt tot verstoring van de
bedrijfsactiviteiten, vorderingen van derden, schade als gevolg van
onderbreking van de bedrijfsactiviteiten of winstderving, verlies van voorraad,
of van een competitief voordeel of van goodwill gerelateerd aan de
Overeenkomst, al dan niet voorzienbaar, ongeacht andere oorzaken van de schade,
zelfs indien een partij op voorhand op de hoogte werd gesteld van de mogelijkheid
van de schade, onder welke rechtsfiguur ook (wet, onrechtmatige daad,
overeenkomst of anderszins).
15.6. Zonder afbreuk te doen aan artikel 15.2, indien de
Kaarthouder, niettegenstaande de inspanningen van KPB, geen Producten kan kopen
op een Verkooppunt (bijvoorbeeld omwille van de onbeschikbaarheid van het
Product of defecte apparatuur), is de Kuwait Petroleum Groep niet aansprakelijk
voor enige schade geleden of opgelopen door de Kaarthouder in verband daarmee.
15.7. KPB is niet aansprakelijk voor enige schade geleden of
opgelopen door de Deelnemer, voortvloeiend uit of verband houdend met (i)
onjuiste of onvolledige gegevens door de Deelnemer overgemaakt, (ii)
handelingen of nalatigheden van een Kaarthouder, en/of (iii) het nalaten of het
uitstel van de Deelnemer om op een mededeling, waarschuwing of informatie te
reageren wanneer deze wordt bekend gemaakt.
15.8. De Deelnemer is aansprakelijk voor enige schade geleden of
opgelopen door KPB voortvloeiend uit of verband houdend met handelingen,
verzuim, nalatigheid, grove nalatigheid, opzettelijke fout of fraude van de
Deelnemer en Kaarthouders, daaronder begrepen het gebruik, op welke wijze dan
ook, van de Producten, en verbindt zich ertoe KPB te vrijwaren in geval van
hieruit voortvloeiende vorderingen van derden.
15.9. Vorderingen van de Deelnemer met betrekking tot de
Overeenkomst, worden gericht aan KPB en niet aan een ander lid van de Kuwait Petroleum
Groep, ongeacht of de vordering verband houdt met KPB, dan wel met een ander
lid van de Kuwait Petroleum Groep.
15.10. Indien KPB, niettegenstaande de uitsluitingen en beperkingen
van aansprakelijkheid zoals vastgelegd in dit artikel 15, door een bevoegde rechtbank toch aansprakelijk zou worden gehouden
voor een schadegeval dat niet werd veroorzaakt door opzet of bedrog van KPB,
dan is de totale aansprakelijkheid van KPB beperkt tot 200 € per jaar en per
Kaart die aanleiding heeft gegeven tot het schadegeval.
16.
Duur en beëindiging
16.1.
De
Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur tenzij anders overeengekomen.
Zowel KPB als de Deelnemer is te allen tijde gerechtigd, met inachtneming van
een opzegtermijn van dertig (30) kalenderdagen, de Overeenkomst schriftelijk op
te zeggen. In geval van opzegging van de Overeenkomst is de Deelnemer gehouden
de Kaarten in tweeën geknipt terug te zenden naar KPB overeenkomstig het
bepaalde in artikel 13.1.
16.2.
Onverminderd
alle overige rechten van KPB onder de Overeenkomst of in rechte (waaronder het
recht op schadevergoeding) en voor zover toegelaten onder toepasselijk recht,
heeft KPB het recht mits schriftelijke kennisgeving, met onmiddellijke ingang
en zonder schriftelijke ingebrekestelling, (i) de Overeenkomst te ontbinden
zonder tussenkomst van een rechtbank, (ii) de Kaart op gelijk welk moment te
blokkeren en de teruggave ervan te vragen zonder kennisgeving van motieven,
(iii) te weigeren om opnieuw een Kaart uit te geven, te vervangen of te
hernieuwen, en/of (iv) de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, indien:
(a)
de Deelnemer zijn verplichtingen (waaronder
betalingsverplichtingen) jegens KPB niet nakomt en waarvan het herstel niet
mogelijk is of, in geval herstel mogelijk is, de niet-nakoming niet wordt
hersteld binnen tien (10) dagen na ontvangst van de kennisgeving van KPB;
(b)
er ernstige aanwijzingen bestaan, naar het oordeel van KPB,
van onvoldoende solvabiliteit van de Deelnemer;
(c)
de Deelnemer een of meerdere bestanddelen van zijn zaak aan
een derde zou overdragen of in een (andere) vennootschap zou inbrengen;
(e) een verzoekschrift, dagvaarding of andere wijze van aanhangigmaking
wordt ingediend bij de rechtbank, of een beschikking, vonnis, arrest,
bevelschrift of iedere andere beslissing wordt gewezen of uitgevaardigd inzake de vereffening, het faillissement of
de ontbinding van de Deelnemer;
(f) een verzoekschrift, dagvaarding of andere wijze van aanhangigmaking van een vordering wordt
ingediend bij de rechtbank of betekend met het oog op het bekomen van een
beschikking, vonnis, arrest, bevel of iedere andere beslissing houdende de
aanstelling van een curator, vereffenaar, gerechtsmandataris of bewindvoerder
over de Deelnemer of een curator, vereffenaar, gerechtsmandataris of
bewindvoerder over de Deelnemer is aangesteld of kennisgeving van een vordering
om dergelijke curator, vereffenaar, gerechtsmandataris of bewindvoerder aan te
stellen is gegeven of ingediend bij de rechtbank;
(h) Deelnemer een gebeurtenis zal meemaken of meemaakt analoog met de
gebeurtenissen bepaald in artikelen 16.2(d) tot 16.2(g) in
gelijk welke jurisdictie;
(i)
de Zekerheden die gevestigd werden als waarborg voor de
bedragen die verschuldigd zijn of zouden zijn als gevolg van schulden die uit
het gebruik van de Kaart door de Kaarthouders ontstaan, verminderen of
verdwijnen of indien er naar de beoordeling van KPB ernstige aanwijzingen
bestaan dat zulks het geval is (daaronder begrepen maar niet beperkt tot het
geval waarbij KPB op de hoogte wordt gebracht van de beëindiging van de
afgesloten kredietverzekering);
(j)
de bankdomiciliëring die door de Deelnemer werd gesteld,
wordt stopgezet of dreigt te worden stopgezet;
(k)
de Deelnemer zijn Kredietlimiet, bepaald overeenkomstig
artikel 7 (Kredietlimiet), heeft
bereikt;
(l)
frauduleus gebruik van een Kaart of elk probleem waarbij de
beveiliging van de Kaart en/of de PIN code in het gedrang komt; en/of
(m)
indien de Kaart niet werd gebruikt gedurende een
opeenvolgende periode van twaalf (12) maanden.
In gevallen
vermeld in artikel 16.2 worden alle vorderingen van KPB op de Deelnemer onmiddellijk
opeisbaar.
16.3.
Bij beëindiging
van de Overeenkomst door KPB wordt het volledig achterstallige saldo van de
rekening van de Deelnemer opeisbaar door KPB en het recht van de Kaarthouder om
de Kaart te gebruiken zal onmiddellijk worden stopgezet.
16.4.
Bij beëindiging
van de Overeenkomst zal de Deelnemer alle Kaarten teruggeven aan KPB in
overeenstemming met artikel 13.1. De Deelnemer zal volledig en zonder beperking aansprakelijk zijn
voor elk gebruik en/of misbruik van de Kaarten overeenkomstig de bepalingen van
de Overeenkomst tot het moment dat KPB in het bezit is van de Kaarten.
16.5.
De Deelnemer
kan aan de beëindiging, uitsluiting en de wijziging genoemd in dit artikel 16 geen rechten jegens KPB ontlenen.
17.
Wijzigingen
17.1.
KPB mag, op
elk moment, een bepaling van deze Algemene Voorwaarden wijzigen, toevoegen of
verwijderen via één of meerdere van de communicatiemiddelen zoals vastgelegd in
artikel 18.2. De gewijzigde of nieuwe voorwaarden zullen van toepassing zijn
en geacht worden aanvaard te zijn door de Deelnemer vanaf de datum bepaald door
KPB, tenzij de Deelnemer KPB schriftelijk op de hoogte brengt binnen de gegeven
kennisgevingstermijn van diens weigering tot aanvaarding van dergelijke
gewijzigde of nieuwe voorwaarden. Indien de Deelnemer KPB schriftelijk kennis
geeft van zijn weigering om de nieuwe Algemene Voorwaarden te aanvaarden
voorafgaand aan de datum waarop deze ingaan, heeft KPB het recht deze
Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen zonder kosten en/of
schadevergoeding ten aanzien van de Deelnemer.
17.2.
Niettegenstaande
bovenstaande bepalingen, kan KPB op elk ogenblik eenzijdig wijzigingen
aanbrengen in de categorieën Producten die met de Kaart verworven kunnen worden
en kan verlangen dat de verstrekte Kaarten daartoe vervangen worden. Deelnemer
erkent en aanvaardt dat, indien KPB een klantenkaart op de markt brengt, KPB
zich het recht voorbehoudt te bepalen dat transacties met de Kaart geen recht
geeft op de voordelen van een dergelijke klantenkaart en/of spaarpunten.
17.3.
KPB is te
allen tijde gerechtigd de IT-systemen en infrastructuur die door KPB worden
gebruikt in het kader van het beheer van de Kaarten, te wijzigen.
18.
Algemeen
18.1.
De
Overeenkomst en alle verrichtingen die plaatsvinden met gebruikmaking van de
Kaart worden uitsluitend beheerst door en geïnterpreteerd conform het Belgische
recht zonder toepassing van de verwijzingsregels. De Nederlandstalige rechtbank
van koophandel Antwerpen, afdeling Antwerpen, België is exclusief bevoegd om
gelijk welke geschillen te beslechten tussen KPB en de Deelnemer die
rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit deze Overeenkomst. De
toepassing van het V.N.-Verdrag van Wenen 11 april 1980 inzake internationale
koopovereenkomsten betreffende roerende zaken, goedgekeurd door Wet 4 september
1996, B.S. 1 juli 1997 is uitgesloten.
18.2.
Kennisgevingen
van eender welke aard kunnen, naar keuze van KPB, rechtsgeldig worden verstuurd
naar de in het Online Aanvraagformulier opgegeven
contactpersoon, dan wel naar de Deelnemer zelf. Kennisgevingen kunnen
rechtsgeldig gebeuren per (aangetekend) schrijven, faxbericht of e-mail. De
Deelnemer gaat akkoord de bewijswaarde van dergelijke e-mails niet te
betwisten. Elke verandering in de gegevens zoals hierboven vermeld,
dient onverwijld aan KPB te worden meegedeeld. Bij kennisgevingen uitgaande van
de Deelnemer, is de Deelnemer verantwoordelijk om te
verzekeren dat dergelijke mededeling zal worden uitgevaardigd door personen die
bevoegd zijn de Deelnemer te vertegenwoordigen.
18.3.
KPB is niet aansprakelijk voor verliezen geleden of opgelopen
door de Deelnemer en voortvloeiend uit of in verband met de niet-naleving of
uitstel in naleving van de
verplichtingen voortkomend uit een geval van overmacht of andere gebeurtenissen
buiten de redelijke controle van KPB. Onder "Overmacht" wordt
begrepen een handeling of gebeurtenis die buiten de redelijke controle staat
van een partij, haar uitvoeringsagenten of contractanten, en die de uitvoering
door deze partij van haar verplichtingen volgend uit de Overeenkomst
verhindert. Overmacht omvat maar is niet beperkt tot ramp, brand, overstroming,
aardbeving, natuurelementen, werkelijke of dreigende terroristische aanslagen,
oorlogsdaden, sabotage, explosie, rellen, ordeverstoring, opstand, revoluties
en stakingen, lockouts of arbeidsconflicten,
handelingen van de overheid, ongeval of panne van installaties of machines,
materiaaltekort, niet-leveren door een nutsleverancier van diensten (met
inbegrip van elektriciteit, gas, netwerk of telecom-provider) en enig handelen of nalaten van derden buiten
redelijke controle van een partij.
18.4.
Indien
ondanks redelijke commerciële inspanningen van KPB de Deelnemer en/of
Kaarthouder geen aankopen kan verrichten op een Verkooppunt (bijvoorbeeld bij
onbeschikbaarheid van het Product of slecht functionerend materiaal) of geen toegang
heeft tot de dienstverlening, is KPB - voor zover toegestaan door de wet - niet
aansprakelijk voor schade geleden of opgelopen door de Deelnemer en/of Kaarthouder
voortvloeiend uit of verband houdend met de onmogelijkheid voor de Deelnemer en/of Kaarthouder om Aankopen te
verrichten op de Verkooppunten of toegang te krijgen tot de dienstverlening.
18.5.
De Deelnemer
zal de voorwaarden van de Overeenkomst (inclusief en zonder beperking van enige
toepasselijke commerciële voorwaarden) niet bekendmaken aan een derde partij,
publiceren, of verspreiden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van
KPB. Deze vertrouwelijkheidsplicht zal niet van toepassing zijn in geval
bekendmaking vereist is bij wet, reglement, bindend vonnis, gerechtelijk bevel
of eis van een andere bevoegde instantie.
18.6.
De Deelnemer
is niet gerechtigd de Overeenkomst of enige rechten of verplichtingen
voortvloeiend uit de Overeenkomst over te dragen aan een andere partij zonder
de voorafgaande schriftelijke toestemming van KPB. KPB heeft het recht de
Overeenkomst, geheel of gedeeltelijk, of enige rechten of verplichtingen
voortvloeiend uit de Overeenkomst, over te dragen aan een lid van de Kuwait
Petroleum Groep en de Deelnemer geeft hierbij reeds zijn toestemming voor
dergelijke overdracht.
18.7.
De clausules
die door hun aard uitdrukkelijk of impliciet bedoeld zijn om de beëindiging of
afloop van de Overeenkomst te overleven, zullen overleven, inclusief maar niet
beperkt tot artikelen 13 (aansprakelijkheid), 14.3 tot en met 14.5 (gevolgen van
beëindiging), 16.1 (toepasselijk recht en bevoegde rechtbank), en 16.5
(vertrouwelijkheid).
18.8.
Indien een
bepaling van de Overeenkomst definitief beoordeeld werd als zijnde ongeldig,
onwettelijk of onuitvoerbaar, dan zal dergelijke bepaling, indien mogelijk, en
in de mate waarin dergelijke clausule ongeldig, onwettelijk en onuitvoerbaar
is, vervangen worden door de partijen door een geldige, wettelijke en uitvoerbare
clausule die zo nauwkeurig mogelijk de oorspronkelijke bedoeling weergeeft.
Indien de ongeldige, onwettelijke of onuitvoerbare bepaling niet geldig kan
worden vervangen, dan zal geen effect worden gegeven aan dergelijke clausule en
zal zij geacht worden niet te zijn inbegrepen in de Overeenkomst, en dit zonder
invloed te hebben op de overige bepalingen van de Overeenkomst, en zonder de
overige bepalingen ongeldig te maken.
18.9.
De Deelnemer
kan slechts een afstand van rechten en rechtsmiddelen door KPB onder, of in
verband met de Overeenkomst, inroepen in geval de Deelnemer over een
schriftelijke kennisgeving door KPB aan de Deelnemer beschikt. Enige afstand
van recht zal enkel van toepassing zijn in het geval en voor het doeleinde
waarvoor zij werd gegeven. Geen recht of rechtsmiddel van KPB onder of in
verband met de Overeenkomst zal worden uitgesloten, afgestaan of geschaad door
(i) enige niet-uitvoering of uitgestelde uitvoering ervan voor het verstrijken
van enige wettelijke termijn; (ii) enige eenmalige of gedeeltelijke uitvoering
ervan; (iii) enige eerdere afstand van een gelijkaardig recht of rechtsmiddel,
hetzij geheel of gedeeltelijk; of (iv) één van bovenstaande met betrekking tot
een ander recht of rechtsmiddel (hetzij van dezelfde of een verschillende
aard).